Egyéb kategória Neked kik dolgoznak ingyen?

Neked kik dolgoznak ingyen?

v

Vigyázat, szponzorált tartalom következik!

Elolvastad a címet és beindultak az agytekervényeid. Vajon miért teszek fel egy ennyire ostoba kérdést, hiszen senki sem dolgozik ingyen. Miért tenné bárki is?

Minden hónapban súlyos összeget fizetsz az alkalmazottaidnak annak érdekében, hogy tolják a szekeredet. Amikor felvételizteted Őket, hetek, akár hónapok telnek el, mire egy-egy pozícióra megtalálod a megfelelő embert. Első körben megszületik a gondolat, hogy szükséged van egy marketingesre. Feladtok egy hirdetést, jelentkeznek rá 50-en, előválogattok, behívjátok a legjobb hard skillel rendelkezőket, akik úgy gondoljátok passzolna a tevékenységi körötökhöz, majd kiválasztjátok a legmegfelelőbbet. Ez innentől kezdve neked befektetés. Elkezdtek együtt dolgozni, Ő teljesít, Te motiválod és így tovább.

De foglalkoztál már azokkal, akik ingyen építik a vállalkozásodat?

Esetleg azt gondolod nincsenek olyanok, akik ezt csupán meggyőződésből, saját profit nélkül megtennék neked?

Azt kell mondanom: Tévedsz!

Nem csak saját alkalmazottaid lesznek céged szószólói.

Az emberek többsége nem értékeli az ingyen kapható dolgokat. Ez a cikk is ingyen van, pontosan ezért keveseket fog cselekvésre bírni. Ha fizetnél érte, ennek megsokszorozódna az esélye. A vásárlóid illetve ügyfeleid véleménye is ingyen van számodra, mégis fontos hogyan beszélnek rólad.

Azok, akik hisznek a vállalkozásodban és érdek nélkül hangot adnak véleményüknek, másoknak mesélnek rólad, posztolnak a közösségi médiában a vállalkozásodról, a legjobb és leghitelesebb értékesítőid. Hitelesek, hiszen érdek nélkül cselekszenek. Mennyit fizetsz ugyan ezért naponta a saját embereidnek és mennyit azoknak, akik vásárlókat hoznak az nélkül, hogy profitálnának belőle?

Vegyük górcső alá, azokat a pozitív tevékenységeket, amelyek nem szánt szándékkal, de mégis pozitívan befolyásolják céged növekedését. Persze az is lehet, hogy Te már tudatosan használod ezt a fajta mindset-et, akkor csak olvass tovább, hogy megnézd, a te eseted is belekerült e a felsorolásba.

Ismerős az érzés, mikor sétálsz az utcán és megérzed a pékségből kiáramló kenyér illatát?

Késztetést érzel, hogy belépj az üzletbe és megnézd mi az aznapi kínálat. Az illat ingyen van, de ennek ellenére cselekvésre ösztönzött.

A vélemények megosztására ma már rengeteg olyan felület jött létre, ami alkalmas arra, hogy rohamosan elterjedjenek a gondolatok, pont úgy, ahogy a levegő segít abban, hogy megérezd a friss kenyér illatát.

Léteznek olyan online vállalkozások, amelyek kimondottan arra építkeznek, hogy a tartalmat a felhasználóik szolgáltassák, mindezt persze teljesen ingyen.

Ehhez szükség van arra, hogy tudatosan építsük fel a vállalkozás üzenetét és a saját tartalomstartégiánkat. Nézzünk 3 olyan konkrét példát, ahol tudatosan használják saját csatornájukat arra, hogy ingyen jussanak tartalomhoz és ebből tudnak profitálni.

1.

Az első ilyen szervezet vagy inkább site a blog.hu. Ingyen kap napi szinten tartalmakat, az nélkül, hogy fizetnének azért. Megszólalnak felhasználók politikai, párkapcsolati, egészségmegőrzés, gasztronómia, utazás témakörében. Megosztanak írásokat, mert szükségét érzik, hogy véleményüket publikálják a nagyvilág előtt. Felvállalják, hogy reakciót váltanak ki olvasókból. Ezzel forgalmat generálnak az index2-nek és a blog.hu-nak. A site ebből a forgalomból napi szinten profitál. Ennek ellenére a bloggereknek megéri írniuk, mert kapnak egy felületet, amit arra használnak, hogy színpadra lépve, adjanak egy kis darabot magukból. Persze nem utolsó szempont, hogy a színvonalasabb írások kikerülnek a főoldalra, ami nyilvánvalóan presztízs értékkel bír és nagyobb mennyiségű olvasót is be lehet vonzani. Konkrét példám, írtam egy cikket Férfiak a húspiacon címmel. Kikerült az írás, képpel együtt a főoldalra. 33.000 olvasót hozott röpke másfél nap alatt.

2.

Írtál már cikket egy általad hitelesnek tartott weboldalra? Cégek úgy építenek bizalmat, hogy szakmailag edukálják az ügyfeleiket. Szerencsére ma már divat lett a tudásmegosztás, mert rájöttek a vállalkozók, hogyha leírják azt a töméntelen szaktudást, amire az évek során szert tettek, akkor egyfajta bizalmat alakítanak ki. Hiszen, hogyan is tudna valaki írni egy – egy témában, ha valójában szakmailag inkompetens abban. Ezeken a siteokon lehetőség van arra, hogy vendégposztot publikálhassunk. Ezzel erősítik a saját piaci jelenlétüket, Te pedig építheted a self brandingedet. Alapvetően felépítették a reputációjukat, így presztízs értékkel bír, ha publikálják az írásodat. Valójában ingyen szolgáltatod számukra a tartalmat. Neked érdeked, hogy minél mélyebb és velős szakmai cikket írj, így leszel hiteles, szakértő és ismert a többi piaci szereplő között. Az oldal pedig profitál ebből, mert ingyen jut tartalomhoz. Egy ilyen tartalom írása pedig több százezres kiadás lenne.

3.

Nemzetközi vizekre evezve a legismertebb tartalomszolgáltató vagy információs csatorna: a közösségi média platformjai. Az idővonalakat nem a platform biztosítja, hanem mi felhasználók. megosztunk képeket, cikkeket, saját gondolatok. Igazából bármit posztolhatunk, amihez csak kedvünk van. Ezzel tartjuk életbe ezeket a felületeket.

Találkoztál már azzal a jelenséggel, hogy egy ismerősöd beszélt egy termékről, szolgáltatásról vagy egy cikkről, amit olvasott és ezt megosztotta a saját idővonalán? Senki nem kérte meg erre, nem volt konkrét ösztönzés, de valami folytán szükségességét érezte. Vagy felfigyeltél már arra, hogy Instagrammon mennyien használnak a #hastagekben konkrét márkanevet? Persze tele van szponzorált tartalommal is, de a felhasználók között számtalan olyan esettel találkozhatunk, mikor valaki önszántából megjelöli, hogy melyik szállodában szállt meg, milyen karórát visel, milyen ruhadarab látható rajta és ezt még napestig sorolhatnám.

De miért történhet mindez. Miért szeretünk kvázi ingyen dolgozni?

Egyszerű a képlet.

Ha az előbbi példákat nézzük, az oldalak teljesen értéktelenek lennének tartalmak nélkül. Naponta születnek új blogok, új cikkek szakmai oldalakon, amik folyamatosan biztosítják, hogy naprakész információink legyenek, a közösségi média hírfolyamai pedig másodpercenként új hírt dobnak fel. A felhasználók tartják életben ezeket a siteokat.

Hogy miért működik?

Mert közösséget generálnak és a miérttel kezdenek.

Alig néhány ember vagy szervezet tudja világosan megfogalmazni, hogy miért csinálja azt, amit csinál. És a miértre nem az a válasz, hogy pénzért: a pénz nem ok, hanem eredmény. A miért lehet terv, nemes ügy, meggyőződés. Miért jött létre a cég? Miért kelünk ki az ágyból reggelente? És miért kellene, hogy bárkit is érdekeljen?

Simon Sinek: Kezdj a miérttel! Az inspiráló vezetés titka, HVG Könyvek Budapest, 2019

Ha a vállalkozásod képes valós értéket teremteni, mellette hiteles, arra mások is felfigyelnek. Hinni fognak abban, amit képviselsz, így nincs szükségük ellenszolgáltatásra annak fejében, hogy tartalmat állítsanak elő számodra. Nem csupán egy brandet, egy logót látnak, hanem érzik és értik azt, amit közvetítesz feléjük.

Erre kell törekedned!

Még egyszer megkérdezem az előbbiek után, Te már gondolkodtál azon, hogy kik dolgoznak neked ingyen?

Ha tetszett a cikkem, kövess facebookon, hogy minden héten első kézből értesülj a legújabb tartalmaimról!

Szép napot!