Valóban haldoklik az influenszer marketing?
Avagy érdemes még használni az influenszerek felületeit szponzorált tartalmak elhelyezésére?

Az influenszer szó jelentése: másokat befolyásoló ember. A köznyelvben ezt úgy hívjuk, véleményvezér. A marketinges felkutatja azokat a személyeket, akik befolyást gyakorolhatnak célpiacukra. Többnyire instagram és youtube, ahol bizonyítottan működik ez a stratégiai eszköz. Ennek ellenére az influenszerek megtalálhatóak az összes többi közösségi platformon is, mint LinkedIn, Pinterest, Twitter, Facebook.
Hogy mire lehet használni egy véleményvezért?
- Hitelesség elérése a piacon (brand pozicionálása, piaci jelenlét erősítése)
- Közösségi párbeszéd a márkák körül (közvetlen kommunikáció, hogy adott réteget a saját hangján szólíthassunk meg)
- Offline vagy online forgalomterelés az üzletbe
A tartalomgyártási kedv évről – évre növekvő tendenciát mutat. 2019-ben is az egyik legfelkapottabb marketing eszköz, hiszen a reklámzajból kitörni az egyedi tartalmakkal lehet. A cégek hangsúlyt fektetnek arra, hogy weboldalukon, blogon, vásárolt média felületeken tudjanak megjelenni, de emellett fontos szerep hárul azokra a véleményvezérekre, akiknek már van egy kiépített követőbázisa. Léteznek már olyan ügynökségek, akik erre az üzletágra szakosodtak, hogy ügyfeleik számára, a tevékenységi körükhöz leginkább igazodó arcot segítsenek megtalálni.
Ennek ellenére:
Tudtad, hogy a reklámeszközöket maguk a marketingesek teszik teljesen tönkre?
Az influenszereknek, mint marketingeszköznek is ez lesz a sorsa. Van egy jó ötlet, ami működik és egyből adaptálják az összes létező vállalkozás saját kommunikációjába, megjelenésébe. Emlékszel a “mi az indián neved” féle játékra facebookon? Egy gyulai székhelyű cég pár nap alatt ezzel a megoldással 830.000 követőt gyűjtött. Tévedés viszont azt gondolni, hogy egy nagy kreatív ügynökség álmodta meg a kampányt, egész egyszerűen az ékszerüzlet weboldalának dolgozói. Kiválóan alkalmazták a growth hackinget anélkül, hogy akkor ez a fogalom létezett volna. A versenytársak igyekeztek másolni és majdnem minden nap érkezett egy hasonló játék, de már közel sem akkora eléréssel. Egy – egy felkapott ötlet futótűzként söpör végig a piacon, mint erdőn a tűz, ami teljesen kiégeti azt.
A vállalkozásoknak évek óta az a problémájuk, hogy nem bíznak bennük a vásárlók.
A sales tevékenységek továbbra is nyomulósak és ragaszkodnak ahhoz, hogy lenyomják torkunkon a termékeket.
Az influenszer marketing ezzel szemben tökéletes válasz volt a vásárlók szkepticizmusára. Saját maguk által felépített közönséggel rendelkeztek, akik hittek bennük, követték Őket, mert tudtak azonosulni velük. Ma már csupán ez is egy elcsépelt reklámbuborék lett, ami talán fel fog robbanni(?).
Mi 2019 marketing trendje?
Mindig felkapnak egy új marketing eszközt a szakemberek, a csapból is az folyik, hogy ezt kell tenned, ha sikerre szeretnéd vinni a vállalkozásodat. Ha nem használod, lemaradsz a versenytársakkal szemben. Zseniális, ahogy nyomasztva van a közönség, erősítik bennük a lemaradás érzését és persze elhitetik a tisztelt hallgatósággal, hogy alkalmaznia kell boldog boldogtalannak ezeket a megoldásokat. Pedig könnyen meglehet, hogy a vállalkozás annyira szektorspecifikus, hogy valójában nem is működik a ropogósan friss, legújabb trend. Az ókorban is megszületett az az elmélet, hogy a Föld lapos, szóval a történelem során voltak már nagyobb tévedések is ennél. Nyilván megjelennek a piacon olyan új megoldások, amivel érdemes próbálkozni, de első körben a célpiacot kell vizsgálni, felépíteni a buyer personákat, hogy megnézzük, mire lesznek fogékonyak a tipikus vásárlóink.
Visszakanyarodva az influenszer marketinghez nem egy lerágott csontnak kellene lennie. Alapvetően nem is az, hiszen aranykorát éli.
Az influenszer nem egy szitokszó kellene, hogy legyen, mint a szponzorált tartalom.
Nem húzom tovább az időt, megsúgom, hogyan lehet az influenszerből – inspirátor, akiben bíznak a követők, akik képesek nem az eladásra helyezni a fókuszt, hanem közösséget építenek és elkötelezett követőket állítanak maguk mellé.
A titok az értékteremtés. Valójában ez is elcsépelt szó, hogy érték, igaz?
Mondom másként: Nem a like-ok, szívecskék, követők számának exponenciális növekedése a cél. A cél az, hogy akik követnek ugyan abban higgyenek, amiben az inspirátor. Azonos gondolkodásmód a jellemző, a hasonlóságok keresése, hogy a követőt megragadja egy eszme, ami érdemes a figyelmére.
Ha nem manipuláljuk a vásárlókat, hanem arra törekszünk, hogy inspirálni tudjuk őket, megszületik ez a fajta elköteleződés (törzsvásárló).
Haldoklik-e az Influenszer marketing? Dehogy!
Csupán ugyan az történik vele, mint a legtöbb marketinges megoldással. Elcsépeltük. Bárki lehet influenszer, 3 nap alatt lehet szerezni ezer követőt (tudom, kipróbáltam magamon, jártam a szürke zónában), de nem lesz sem releváns a követőbázis, sem jövedelmező.
Körmondatok helyett, mutatok pár élő példát. Ők hisznek valamiben, amit tudatosan építettek fel. Nem a szó negatív értelmében vett influenszerek, hanem inspirátorok, akik képesek mozgosítani a saját célpiacukat.
- Erdei Panni, divatblogger
Ismerem személyesen a történetét. Még bőven az influenszerkedés berobbanása előtt kezdett divatbloggerként. Alapvetően hobbiként indult, de content marketing specialistaként tudatosan építette fel a profilját. Egyik oldalról Inspirál a különböző féle öltözködési stílusokkal, másik oldalról az insta sztorikon keresztül belátást kapunk a kulisszák mögé (milyen összejöveteleken vesz részt, utazások, nehéz hétfő reggelek, hogyan készít egy – egy contentet). Folyamatosan kommunikál a követőivel és ihletet ad feltörekvő influenszereknek is. Rengeteg megjelenési formát használ, így színesítve a profilját. Minőségi minden egyes fotó, zseniálisan kiemelve a különböző darabokat. Mintapélda arra, hogyan kell felépíteni egy divat tematikájú Instagram fiókot.
- Ruzsa Norina (Norinaround), travelblogger
Természetesen folyamatosan utazik, egy percre sem marad egy helyben. Ha éppen fáradt vagy valamilyen nem várt akadállyal szembesül egy útja során, élőben jelentkezik be, hogy tapasztalatát megossza másokkal. A fotói egy adott színvilágra épülnek, ami már a védjegye lett, mindegyik élettel teli, a beállítások pedig változatosak. 26 országban szerzett turistaként tapasztalatot, így hasznos tippekkel tudja segíteni az odalátogatókat. Ő is belátást enged a kulisszák mögé, hogy lássuk, miként készül egy – egy content előtte utána fotókkal. A képek alatt történeteket mesél arról, ahol éppen jár. Ha jól tudom Marrakesh a következő úticélja.
- Csábi Boróka (Te vagy a brand), vállalkozó
Személyes márkaépítéssel foglalkozik a közösségi médiában, ezért elengedhetetlen számára, hogy hitelesen jelenjen meg Ő maga is ezeken a felületeken. Egy teljesen egyedi stílust képvisel, ami igazán rá jellemző. A kézzel írott üzenetei pedig kiszakítanak csöppet a digitális kor világából, egy hagyományosabb képvilággal. Tudatosan megtervezett selfbrandingje hiteles, bizalmat épít. Nem csupán elméleti síkon közelíti meg a szolgáltatását, hanem gyakorlati példákon keresztül szemlélteti azt. Így ad inspirációt a többi vállalkozásnak/vállalkozónak.
De mi a recept?
Nekik sikerült, az, ami a tömegeknek nem fog. Akik azt gondolják, ez egy egyszerű szakma vagy marketingeszköz, súlyosan tévednek. Egyedit alkotni, saját célcsoportra rátalálni, tudatos építkezés eredménye. Nem az a cél, hogy minél nagyobb elérést produkáljunk és hatalmas követőbázist építsünk fel, az olyan, mintha vaktában lövöldöznénk: vagy lesz találat, vagy nem.
Nem fog az influenszer marketing köré felfújt lufi kidurranni, csupán le fog engedni és azok fognak megmaradni az éterben, akik adni szándékoznak, nem elvenni. Akik viszont másolnak, utánoznak hozzáadott érték nélkül, tömegtermékként egyre nehezebb dolguk lesz, hogy a követőiket megtartsák és a cégek velük együtt dolgozzanak.
A minket elárasztó reklámzajból manipuláció nélkül, csak valós értéket teremtve lehet kitűnni.
Ha tetszett a cikkem és kíváncsi vagy hasonló tartalmakra, kövess facebookon, de vigyázz, itt csak szponzorált tartalmakat találsz.